tinekealspipi.reismee.nl

Maand 1: Här är allt toppen i Sverige!

Heeeeeej iedereeeen!

Vandaag ben ik een maand in Zweden. De tijd is echt veel te snel! Mijn bezigheden deze maand waren vooral Zweeds leren, nieuwe Erasmusstudenten leren kennen en de omgeving verkennen. Mijn eerste Zweedse taalcursus zit er nu op en dat zou moeten betekenen dat ik nu A1 level Zweeds heb. Afgelopen dinsdag had ik mijn mondeling examen (ging goed genoeg) en gisteren mijn schriftelijk examen. Ik had hier redelijk hard voor gestudeerd, want ik vind Zweeds echt een tovve taal, en het examen ging dan ook easypeasy. Ik ben heel benieuwd naar mijn cijfer. Dit duurt denk ik nog twee weken, zoiets is me verteld. Dan over anderhalve week begint mijn volgende taalcursus. Op naar A2! Ik hoop dat als ik terugkom in Nederland ik door kan gaan met Zweeds leren. Verder deze maand heb ik heel veel Erasmusstudenten leren kennen, er zijn hier ook veel activiteiten voor de exchange students. Bijvoorbeeld een week geleden was er een avond dat we typisch Zweeds eten mochten proberen. Nou, het echte traditionele eten is rotte vis en dat rook afschuwelijk. Maar natuurlijk heb ik het wel geprobeerd maar het smaakte ook net zo afschuwelijk haha. Dan zijn er ook heel wat BBQ's en heb ik ook een aantal mensen waar ik wat kleine tripjes mee doe. Vorige week zaterdag heb ik de trein gepakt naar Norrköping en heb veel sightseeing gedaan. Afgelopen woensdag ben ik naar de bioscoop geweest en heb de film Lucy gekeken met zweedse ondertitels. Ik kan er nu een beetje brood van maken, maar ik moet nog heel wat leren!

Verder staat er nog heel wat op het programma. Mijn vakken beginnen aankomende week en de week erna begint de taalcursus weer. Volgend weekend ga ik met drie vriendinnen naar Stockholm, 5-8 september. Dat is ongeveer 200 kilometer van hier vandaan en ik heb er zo'n zin in! Dan 22-24 december staat er een tripje naar het platteland van de provincie op het programma samen met mijn klas. Ik ben hier ook erg benieuwd naar! 25-30 september kan ik naar Noorwegen naar de fjorden! Dit is zooo cool en ik heb er heel veel zin in! Dus september is een maand van tripjes en nieuwe lessen. Ik hoop dat het me allemaal zal bevallen, maar ik voel me wel thuis hier. Helaas is het nu al zo'n weer dat ik al met truien aan loop, dat is een beetje jammer, maar ik zal er wel aan wennen. Aan de andere kant ook gewoon heel tof dat het hier anders is!

Van Nederland heb ik een aantal dingen meegekregen over de nieuwe studenten in Enschede en andere spannende dingen. Hopelijk mis ik niet te veel daar! Hou me op de hoogte :). En Quenouille, superbedankt voor de fantastische kaart :)!

Reacties

Reacties

Mieke

Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. Kun je al een eenvoudig zweeds boekje voor groep 3 lezen?

Wij hebben vandaag familiedag gehad. Gelukkig zaten Daan en Fransje en jullie mam bij ons in de groep en hebben we gewonnen!!

Tiny School

Het is wel een verblijf van veel tripjes en zo. Maar gelukkig dat ik ook lees dat er gestudeerd wordt en dat Zweeds een toffe taal is. Je voelt je er prima thuis.

Geert en Nellie

hoi Tineke
Hier een berichtje van ons uit Wenen, we zijn hier op vakantie. We hebben het goed naar de zin.
En jij hebt het ook goed naar je zin,zo hebben we gelezen
het Zweeds gaat je ook best goed af.
En tussen het leren door mooie uitstapjes Tineke geniet lekker van deze tijd maak er wat moois van, succes met alles groetjes.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!