tinekealspipi.reismee.nl

Wieehooeeee Livet i Sverige!

Hej!

Nu ga ik jullie vertellen van dag tot dag wat ik meemaak. Laten we beginnen bij vorige week woensdag, 10 september. Op deze dag had ik mijn sollicitatie om een blog te schrijven voor de universiteit hier in het engels. Ik was al een paar keer eerder naar het kantoor van deze vrouw geweest, maar ze was steeds ergens anders. Nu was ze er dan eindelijk en kon ik even een praatje met haar maken en haar overtuigen dat ik heel goed in engels ben en veel leuke verhalen weet! Dan ben ik nu dus aangenomen en heb een baantje. Het is maar een klein baantje, ik moet een blog posten twee keer in de week en aan het eind van het semester krijg ik hier 2500 kronen voor. Omgerekend ongeveer 270 euro. Dus toch weer mooi meegenomen en ik kan ook aan mijn engels werken. Verder had ik die dag ook gewoon wiskundeles en Nordic Culture. Dit was echt een leuke les, we hadden een geschiedenisles over Zweden van de Ijstijd tot nu. De leraar kon echt heel interessant vertellen en had ook allemaal dingen meegenomen. Zo hebben we een echte bijlsteen uit de steentijd en een replika van een glas van de Zweedse romeinen aangeraakt. Na de les, deze duurde tot acht uur 's avonds(!), had ik afgesproken om met Joel te eten. Dit werd gewoon een gezellige avond, hij houdt van diepe gesprekken dus wel veel nadenken haha. Donderdag had ik geen les dus heb ik geprobeerd veel huiswerk voor mezelf te maken en ben ik naar de supermarkt geweest, heb de was gedaan haha, allemaal heel gewonen dingen. Om vier uur had ik met mijn peerstudent afgesproken en hebben we op de universiteit gezeten en gepraat. Zij is echt heel leuk! Ze wil ook allemaal dingen organiseren om alle nieuwe studenten Zweden beter te laten ontdekken. Ik zal de uitnodiging voor de volgende activiteit wel zien verschijnen :). 's Avonds had ik een dinertje met Ho Ann (Taiwan), Marek (Czech), Harrison (US), Lorenzo (Italie). We hadden allemaal iets gemaakt, en ik had tomatensoep gemaakt! Joeehoeeee, ik hou van tomatensoep! Marek was om 12 uur jarig, maar eigenlijk wilde hij zijn verjaardag niet vieren. Hij zei dat hij niet van de aandacht hield. Ik kan dat echt niet begrijpen, ik hou van mijn verjaardag! De volgende dag hadden we 's avonds het Welcome Dinner. Eerst had ik met wat meiden een preparty en ik heb een jurk geleend van een vriendin. Misschien hebben jullie foto's gezien op Facebook. Toen ik aankwam op de Welcome Dinner had ik het geweldige idee om de organisatie te vertellen dat er iemand jarig was! Dus midden in het diner werd er omgeroepen dat er iemand jarig was en toen moest hij opstaan en werd er voor hem gezongen! Ik was heel bang dat hij boos op me zou zijn omdat hij zei dat hij neit van verjaardagen hield maar achteraf vond hij het toch heel leuk! Het dinner verder was echt tof, we hadden een boekje gekregen met liedjes erin en om de paar minuten zongen we een liedje uit dit boekje. Toen zaterdag ging ik met vier anderen met de auto richting Lund, daar woont de zus van een vriendin van mij. Zij doet nu aan wwoofing, dat betekent dat ze voor een tijdje voor onderdak en eten op een boerderij werkt. We gingen haar daar bezoeken en ook even meehelpen op de boerderij. Ik ga wat foto's hiervan ook toevoegen! De boeren daar hebben heel vaak fikatime! Ik heb heel wat taart en cakejes weggewerkt daar. Op zondagmorgen heb ik geholpen met pompoenen en bonen plukken. Echt wel tof om het Zweedse leven zo mee te maken. Zondagmiddag hebben we die pompoenen ook nog gegeten. Op zaterdagavond hadden we trouwens heel veel eten 's avonds en heb ik een eetwedstrijd gehouden met Wieland, een Duitse jongen die ook mee was, en hij beweerde dat hij nooit stopt met eten. Dat hij echt de vuilnisbak van de familie genoemt wordt. Toen hebben we een challenge gedaan, en raadt eens wie er won? Joehoeeeee, ikke :D! Hij was heel erg verrast haha. Op zondag weer een vier uur durende terugreis maar ik heb echt een relaxing en mooi weekend gehad. Maandag had ik weer een morgen wiskunde en daarna wat huiswerk, ben ik nog naar een vriendin geweest en het was mijn buurt om de corridor schoon te maken. 's Avonds even skypen met de schooltjes en Janneke komt bij me op bezoek, net als Wietske! Heb heel veel zin in dat iedereen me komt bezoeken en dat ik alles kan laten zien! 's Avonds ben ik naar de sauna geweest, heel erg warm, maar heel leuk en heel Zweeds! Vanmorgen ben ik met een groepje naar de IKEA geweest om all you can eat brunch te eten. Dit begon om half tien 's ochtends tot 11 uur. Mums! Daarna wiskundeles en Zweedse les tot acht uur. Daarn anog een theetje bij een vriendin en nu thuis. Lekker vroeg slapen vandaag en morgen beginnen aan het wiskundeproject met mijn groepje. Volgende week ga ik met mijn vak Nordic Culture naar de countryside! Daar heb ik heel veel zin in :D. Ik zal snel weer een volgende blog schrivjen want zo worden ze veel te lang :)

Reacties

Reacties

Monique

Hoi Tineke, ik lees dat je het erg naar je zin hebt in zweden en vooral met al dat lekkere eten. Dat je die challange wint is geen verassing we weten hier allemaal hoe jij kan eten dus. veel plezier en studeer ze daat in zweden. gr de Bleeckjes

Eline v.H.

Hahahaha! Een eetwedstrijd! Net iets voor jou Tien! :)

betsie kuijpers

Tineke je hebt het zo druk dat de tijd zo voorbij vliegt daar met studie in zweden.
groetjes uit elsgout

Ruben

Haha, Tineke, hoeveel kilo tomaten heb je dit keer gebruikt XD

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!