tinekealspipi.reismee.nl

Leva i nuet i Sverige

Hej!

Ik ben weer terug van een superfantastische trip en heb weer even tijd om een blog te schrijven. Ik zal eerst beginnen met afgelopen week. Toen was even een dieptepunt want mijn fiets was gestolen! Echt verschrikkelijk! Deze fiets was best wel duur en ik heb zeker weten een fiets nodig als ik hier ben. Ze hadden alleen mijn wiel achtergelaten en al het andere meegenomen. Pluspunt, ik had nog steeds mijn losse slot, die zat nog in het wiel. Toen moest ik dus op zoek naar een nieuwe fiets. Donderdag was hij gestolen en vrijdagavond had ik een nieuwe fiets. Deze heeft wel versnelling, dus dat is beter, maar is een beetje laag. Ik wil nog mijn zadel wat hoger zetten, dan is het een goede fiets!

's Avonds op donderdag hadden we een eigen Crayfishparty. Crayfish zijn van die vieze rode kleine krabbetjes. Daar heb ik geleerd hoe ik deze dingen moet eten maar ik vond ze echt totaal niet lekker. Gelukkig waren er ook veel frietjes bij, wel ovenfriet trouwens. Niemand heeft hier een frituurpan, dat mis ik wel een beetje, mijn frikandellen en kroketten! Maar goed, ik heb er wel een paar gegeten omdat ik wel hongerig was. Daarna zijn we nog naar de sauna geweest, dat begint al een normaal ding te worden, vorige week ben ik drie keer in de sauna geweest en deze week ook al een keer. Vrijdag begon met wiskundeles! 's Middags heb ik niet zo heel veel meer gedaan, ik ben naar de stad geweest en heb een beetje uitgerust en gestudeerd (beetje). 's Avonds was ik uitgenodigd om Oostenrijkse Strüdel te eten. Was echt heel lekker :). Hier heb ik nog een hele gezellige avond gehad, ook met veel gezang! Ik wil echt zanglessen ;). Zaterdag was er een big event van de studenten hier. Het was een soort wedstrijd van touwtrekken over de rivier. De ene groep stond aan de ene kant van de rivier en de andere groep aan de andere kant. En dan was het trekken totdat een groep in het water was beland! Ik ben hierheen gegaan met mijn peerstudent en een vriendin. Dit was de laatste zomerdag zeiden ze dus we genoten er extra van! Na dit event ben ik nog even in de stad geweest en heb een ijsje gegeten met een groepje vriendinnen. Op deze dag ben ik vooral veel buiten geweest om nog even van de zon te genieten. Zondag kwam een vriend uit Amerika op bezoek. Ik heb hem leren kennen in augustus hier, want hij deed een zomerbaantje aan de universiteit en nu studeert hij voor een semester in Uppsala. Die stad ga ik dus ook een keer bezoeken! We hadden samen dinner met nog twee anderen, dat was erg gezellig!

Toen maandag tot en met woensdag! Echt fantastische trip met mijn vak Nordic Culture. op maandag werden we opgehaald met de bus om negen uur 's ochtends en gingen op weg naar Östgötagården, plek op het platteland zo'n 50 kilometer van Linköping vandaan. Het regende die dag dus we waren een beetje bang voor het programma. Toen we aankwamen kregen we allemaal een fika en werd ons een kamer gewezen die we moesten delen. Ik deelde mijn kamer met twee anderen. Nadat we onze spullen een beetje georganiseerd hadden, hadden we een lunch (er komt heel veel eten in dit verhaal voor, be prepared!). Deze lunch was rijst met een lekkere saus en vlees en groentes! Ik was heel blij en verbaasde meteen iedereen omdat ik vier keer opschepte. Het regende nog steeds maar toch gingen we naar buiten in het bos. We gingen een hikingtour doen door het bos in de buurt, hier was een deel bos dat niet door mensen aangelegd was en een deel dat dat wel was. Ook waren er een paar meren in dit bos. Erg jammer dat het regende maar ik heb me nog steeds vermaakt al was ik helemaal nat aan het einde van de dag. Ergens halverwege hebben we een fika gehouden op een rots heel hoog. Zo hadden we een heel mooi uitzicht over de omgeving! Rond half zes waren we weer terug in Östgötagården, waar we allemaal even warm werden onder de douche en waar om zes uur het volgende feestmaal klaarstond. Het eten hier was echt fantastisch, het stond gewoon altijd klaar en het was zoveel dat zelfs ik het niet allemaal op kon eten. Na het eten kwam er een beroemde 'storyteller' uit Zweden en vertelde ons de mythes van Zweden over trollen, reuzen, elfen en kabouters. Deze man kon heel goed vertellen, echt een leuke toevoeging. Om half negen was het programma afgelopen en hadden we vrije tijd. Natuurlijk stond er ook nog brood en beleg en fruit klaar voor als we weer honger kregen. Dit werd het evening meal genoemd. We hebben de avond gevuld met spookverhalen rond het kampvuur (binnen want het regende nog) en gitaar spelen en zingen. Het voelde alsof ik op kamp was. Dinsdag werd er om acht uur ontbijt geserveerd. Weer veel te veel eten, brood, yoghurt, musli, cereals, fruit, van alles en nog wat. Deze dag werd gevuld met kanoën op het meer en een soort ontdekkingstocht in het bos. Hier zijn we ook weer naar een mooi uitzichtspunt gelopen waar je echt niet naar beneden wil vallen. Het kanoën was mooi! Heel vreemd was dat er een boel mensen waren die nog nooit gekanoet hadden, had ik niet gedacht, het is zo normaal in Nederland. Tussendoor was er natuurlijk een heleboel fika en kippastasalde voor lunch. Drie van die megaemmers vol met eten, topplek! Toen we terugkwam,en hebben we eerst de boten schoongemaakt en toen stond het eten alweer klaar. Na het eten was er de keuze om naar de sauna te gaan. Dit wilde ik graag doen en met acht adnere meiden gingen we in de bus naar de sauna, dit was een eindje weg. De sauna was bij het meer en na een kwartier in de sauna ongeveer zijn we met zn allen het meer ingesprongen! Echt heel erg Zweeds, supertof! We hebben drie sessies sauna gedaan en toen kwam de volgende groep. We werden weer in de bus teruggereden en daar aangekomen stond er een film klaar. We hebben met zn allen de film gekeken over Zweden, was niet heel interessant, en na deze film is iedereen ook gelijk naar bed gegaan. De dag ervoor waren we allemaal ook laat op en de volgende dag om acht uur werden we weer aan het ontbijt verwacht. Na het ontbijt op woensdagocjhtend hebben we de huisjes schoongemaakt waarin we sliepen en al onze spullen ingepakt. Hierna kregen we een soort dramales en na de lunch werd van ons verwacht dat we een soort toneelstuk gingen maken met verschillende mythes in elkaar. We werden in groepen van zeven gedeeld en kregen allemaal een doos met spullen en verkleedkleren. Wij hebben een verhaal verzonnen over een mensenkind dat werd gestolen door trollen. Dit was echt heel grappig om te doen en ik had een leuke groep. Er is een film van de verschillende toneelstukken gemaakt dus hopelijk kan ik die ooit laten zien. Na het avondeten moesten we de stukjes opvoeren en iedereen had er zo'n grappig stuk van gemaakt en ze waren allemaal anders! Rond half tien zijn we weer in de bus gestapt en moest ik het luilekkerland weer achter me laten. Nu wordt van ons verwacht dat we een groepsopdracht doen over de toekomst en we moeten een report schrijven over de dingen van de Zweedse cultuur die we geleerd hebben deze dagen. Ik ben heel blij met dit vak, heb echt een supertijd gehad met supermensen!

Nu is het gewone leven weer begonnen en vandaag heb ik een overhoring gehad van Zweeds en heb ik aan mijn wiskundeproject gewerkt. Dalijk ga ik naar een paar vriendinnen en ga ik lasagna eten en morgenavond ga ik voor een weekend naar Gothenburg met Ho Ann, mijn Taiwanese vriendin. Zij heeft een vriendin daar wonen dus daar gaan we slapen. Ik hou mezelf druk en dat moet ook, anders ga ik jullie allemaal veel te veel missen!

Veel groetjes uit Zweden!

Reacties

Reacties

de grote zus

Heee meisje,
Leuk verhaal weer, klinkt inderdaad als een tof uitje! Ben heel benieuwd naar de mythes en verhalen.
Groetjes uit grijs en koud Nederland

Janneke

Hoi.
Cool verhaal zeg. Ook wel een keer uitrusten he! Wat is fika dan eigenlijk? En hebben de restaurants ook geem frituur friet??
Raar he.

groetuh

Tiny School

Weer vele leuke belevenissen.

Wietske

Aahw wat een mooie verhalen allemaal! Echt super gaaf, geniet ervan & onthoud wat ik geschreven had; wij missen jou wel, jij moet lekker genieten!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!