tinekealspipi.reismee.nl

Maand 3! Nu har mer än halva tiden gått

Heeejjj Heeeejjj!!

De tijd is al over de helft! Jullie hoeven me nu minder lang te missen dan jullie al hebben gedaan :)! Er is weer veel tijd verstreken na mijn vorige post. Er is veel gebeurd! Dus, eerst is Nena hier op bezoek geweest, een week lang. Ze kwam aan na een lange reis op het station van Linköping, daar stond ik te wachten en konden we elkaar weer lekker knuffelen! De week dat ze hier is geweest hebben we echt heel veel gedaan. Tsjechisch dinner, Helsinki, Stockholm, Gamla Linköping, Universiteit, typische corridorparties, de grote stad Linköping en niet te vergeten de Leeuwenkoning :). Ze had trouwens echt veel eten voor me meegenomen, geloof wel iets als 10 kilo. Op de terugreis had ze dan waarschijnlijk veel over, zul je denken. Maar blijkbaar waren de Zweedse spullen zo leuk dat de koffer met moeite dichtging toen ze weer terugging naar Nederland. Echt supertof dat je er was Nena! Op dinsdagavond, de avond voor Nena weer terug zou gaan, kwam Janneke aan met Patrick in hun gehuurde auto op het complex van Ryd. Ze had me gesmst dat ze bij een parkeerplaats was. Nu zijn hier heel wat parkeerplaatsen dus het was nog even zoeken. Uiteindelijk, na een hele tijd hadden we hun dan toch gevonden! Zij hadden ook heel veel spullen meegenomen, zoals een megateddybeer, allerhande knutselspullen en spulletjs om mijn kamer op te vrolijken. Ook met Janneke en Patrick hebben we veel gedaan. De eerste dag had ik les dus hebben zij zelf Linköping verkent. 's Avonds samen eten en de volgende dag heb ik ze ook Gamla Linköping (is trouwens het grote openluchtmuseum van Linköping, weet niet of ik dat eerder heb verteld) en de Universiteit laten zien. Daarna zijn we lekker uiteten geweest in de stad. Dat was mijn eerste keer uiteten en het was superlekker! Op vrijdag zij we naar Motala gereden, een stad in de buurt aan het op een na grootste meer van Zweden. Daar hebben we in het Motala museum in het Motala Palace rondgelopen, dat was interessant en eng haha. Er was een verhaal over een spook in het paleis en volgens Janneke was ik gedoemd toen ik in de spiegel keek. 's Avonds hebben we nog voor onszelf gekookt en hebben Janneke en Patrick in mijn kamer geslapen omdat ze de volgende dag al om half zes 's ochtends moesten vertrekken. Daar gingen ze weer in de auto.

Toen op dinsdag had ik mijn tentamen dus ik moest de rest van het weekend en op maandag hard aan de bak! Het tentamen zou dinsdag om acht uur beginne en tot 13 uur duren. Echt vijf uur voor zo'n tentamen, daar werd ik wel een beetje bang van. Maandagavond/nacht voelde ik me erg ziek en heb ook niet veel geslapen. Dat was dus niet echt een fijne timing. Het tentamen was redelijk moeilijk maar ik heb mijn tijd genomen (bijna 4.5 uur) en heb er denk ik nog wel iets van gebakken.

Op woensdag kreeg ik met mijn klas een rondleiding door Gamla Linköping. Nu mochten we ook in drie normaal gesloten huisjes kijken. Daar is alles heel goed bewaard gebleven. Twee huizen waren met originele inrichting van 100 jaar geleden en een was met originele inrichting van 300 jaar geleden. 's Avonds had ik een gezellig etentje met 5 vrienden. We gingen nu naar het huis van een Frans meisje en zij woont een beetje buiten Ryd. Normaal is het 30 minuten fietsen. Wij gingen daarheen en het huis is echt heel groot en heel cool. Echt typisch Zweeds. Donderdag ben ik even in de stad geweest en heb ik 's avonds boerenkool gemaakt voor het Dutch/German dinner. Niet iedereen vond het even lekker haha, maar dat maakt niet uit. Gisteren kreeg ik een typisch Beiers ontbijt van een Duitse vrined, witte worsten, mosterd en pretzels. 's Middags heb ik lekker mijn kamer opgeruimt haha en toen nog met mijn peerstudent afgesproken voor fika :). Volgende week ga ik met haar naar het vliegwapenmuseum in Linköping. Dat museum heeft een prijs gewonnen dus dat moet ik natuurlijk wel zien als ik hier ben. 's Avonds was het Halloween. Ik heb een pompoen uitgehold en en gezicht ingemaakt samen met een Duitse vriend. Het moet koekiemonster voorstellen maar ik denk niet dat het heel erg duidelijk is haha. Ik zet wat foto's op internet!

Nu zijn dus drie maanden om. Het is op zich redelijk snel gegaan maar aan de andere kant lijkt het alsof ik hier veel langer zit. Bedankt Janneke, Patrick en Nena dat jullie hier waren! Ik had het even nodig iets van thuis te zien in real life :).

En nu komt er nog heel veel! Eerst komt Wietkse volgende week, de week erop ga ik met mijn klas naar Stockholm, de week daarna ga ik naar Kopenhagen (maar 3-4 uur met de trein :O) en daarna komen papa en mama en dan is deze maand ook alweer om.

Ik mis jullie allemaal een beetje maar ik Zweden is wel echt tof! Trouwens, het is hier nu om half vijf donker, dus de winter begint er echt aan te komen. Het is nog niet echt superkoud, rond de 5 graden. We zullen zien hoe snel de sneeuw gaat vallen :)

Trouwens nog ene leuk nieuwtje! Ik ben gevraagd om de speech te houden voor alle Erasmusstudenten op de Goodbye evening voor de exchange studenten. Whaaaaaaaaa, ik speechen voor 1000 mensen, wel echt spannend! En in het Engels haha :)

Reacties

Reacties

mama

Je maakt veel mee, en ziet veel.
Zo'n speech lijkt mij eng. Ik zou het niet durven.
Succes met het voorbereiden ervan.

Nellie en Geert banken

Hoi Tineke

Volgens ons heb jij het daar prima naar de zin,
En leer en zie je ontzettend veel
Janneke en Patrick zijn geweest dat was wel weer heel leuk om hun te zien.
Tineke we wensen je nog een mooie leerzame tijd,maar bovenal geniet ervan.
hoe is het uitgangsleven daar, of geef je daar niet zoveel om

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!