tinekealspipi.reismee.nl

De eerste weken zijn voorbij!

Hej Iedereeeen!

Mijn eerste weken zijn alweer voorbij, 1/11 van mijn tijd hier zit er al ruimschoots op! (Ik blijf natuurlijk wiskundige;)). Ten eerste mijn taalcursus, deze begon op 4 augustus. Elke dag hebben we nu de taalcursus gehad van 9-15, en ik heb al heel wat geleerd! We hebben al vier toetsen gehad, en die heb ik geloof ik allemaal goed doorstaan. Twee mondelinge toetsen en twee schriftelijke. De schriftelijke vind ik zelf het makkelijkt omdat de grammatica erg lijkt op Nederlands en Duits. De uitspraak is echt het allermoeilijkst. Toen ik zondag aan het Skypen was met papa en mama, waren ze toch erg onder de indruk van mijn Zweeds. Ik vind de taalcursus echt heel erg leuk, de taal is een leuke uitdaging en ik ga er hopelijk veel gebruik van maken. Ik heb nu ook een 'peerstudent' toegewezen gekregen. Dit is een Zweedse student die je een beetje wegwijs maakt. Donderdag ga ik met haar afspreken om haar wat beter te leren kennen. Erg spannend! Verder is het hier gewoon lekker druk. Ik heb nog geen dag alleen gegeten en heb al twee Zweedse steden ontdekt en al bij een boel kanalen/strandjes/meren geweest. Ik ken al veel verschillende mensen uit allerlei landen. Vandaag hebben we een dag geen taalcursus omdat sommige vakken al zijn begonnen. Voor de meeste studenten is de school al begonnen. De mijne begint pas volgende week woensdag. Vanmiddag ga ik dan ook naar de stad (Linköping) om daar wat spulletjes te kopen om mijn kamer wat meer huiselijk en gezellig te maken. Ik ben gewend aan superveel spullen in mijn kamer, maar ik kon natuurlijk maar 23 kilo meenemen. Vanavond ga ik meetrainen met een turngroep in Linköping. Het lijkt me superleuk om hier turnen te leren en ik heb vandaag een meisje gevonden die me meeneemt naar haar turngroep. Ik ben erg benieuwd! Morgen heb ik weer taalcursus en ook de girlymovienight! Dit is al een traditie geworden ook al hebben we het nog maar 1 keer gedaan haha. Elke woensdag gaan we meidenfilms kijken. Vorige week hebben we High School Musical gekeken haha! Lekker meebleren want natuurlijk ken ik alle liedjes nog steeds uti mijn hoofd ;). Morgen is High School Musical 2 aan de beurt. Tussendoor heb ik nog een fika afgesproken met een ander groepje mensen, dat wordt superleuk! Fika is trouwens Zweeds voor een kopje koffie/thee en een of andere cake. Elke dag houden de Zweden fika, en met ESN (vereniging voor exchange students) is er vaak een gratis fika met kanelbullar (typisch Zweedse cake). Ik voel me helemaal op mijn gemak hier en kijk graag vooruit naar de mooie dingen die zullen komen!

Reacties

Reacties

de grote zus

Hee Tien,
Fijn om weer een enthousiast verhaal van je te lezen. Echt super knap dat je al zo snel je draai hebt kunnen vinden!!! Bonuspunten hoor ;)
xxx

Mieke

Je vermaakt je prima. Het Nederlands niet verleren hoor.
En heb je al kinderboekjes in het Zweeds gezien?

Janneke

HEee ik ben nu ook lid!!!

Tiny School

Leuke foto en ja ik was er zondagavond niet om te skypen. Naar de familie Kuypers voor de uitvaart van stiefvader Bert.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!