tinekealspipi.reismee.nl

Maand vier en nog een beetje

Haha het blijkt dat ik niet heel goed ben in een blog bijhouden! De laatste was een maand geleden dus ik heb weer genoeg om jullie bij te praten! Ten eerste, op 12-14 november ging ik naar Stockholm met mijn klas van Nordic Culture. We sliepen in een keimooi hostel dat een omgebouwde boot was en hebben veel museums bezocht. Ook hebben we daar geschaatst! Op een plein in Stockholm hadden ze kunstmatig ijs gelegd en daar konden we ook schaatsen huren. Wat wel grappig was, was dat ik nog kinderkorting kreeg omdat ik 19 jaar was. Omdat je in Zweden pas met 20 bij de alcoholshop alcohol kan kopen, ben je tot die tijd nog kind bij sommige bedrijven. Nou daar kon ik mooi gebruik van maken haha. Twee aziatische meisjes en een engelse jongen hadden nog nooit geschaatst dus die ging ik helpen met schaatsen, was erg leuk! De meisjes konden het best wel na een tijdje maar die jongen was nog steeds aan het langlaufen op het ijs haha.

Daarna was een week vol met sutderen, mijn speech voorbereiden, fika met veel mensen en Zweedse lessen. Ook was er toen al een goodbyeparty, er gingen toen al mensen weg. Toen 22-24 november ben ik naar Kopenhagen geweest! Supercooool :)! We sliepen bij ene meisje dat een vriendin van een vriend van hier was en daar ook op Erasmus zit. Kopenhagen is echt heel kleurrijk en heeft natuurlijk de mooie kleine zeemeermin :)! Jeeeejjj! We hebben veel rondgelopen daar, twee rondleidingen gehad door het centrum en door christiania, een wijk die een beetje gevaarlijk is en zelfs een thanksgiving diner gehad bij het meisje met haar vrienden. Erg leuk!

Dan weer een week waarin ik wat dingen moest inhalen en ook nog mijn speech moest voorbereiden. Op zaterdag had ik mijn Zweedse schriftelijk examen, dat ging redelijk goed. En toen 's avonds kwamen papa en mama aan op het station! Jeeejj :)! Met papa en mama ben ik naar de kerstmarkt bij Gamla Linköping geweesst, ze hebben zelf rondgefietst op mijn fiets en die van een huisgenoot, ze hebben de universiteit gezien, we zijn nog naar een kerstconcert geweest in de kathedraal en we zijn een dag naar Stockholm geweest naar het Abba museum! Echt supercool museum waar je ook zelf abba liedjes kan zingen en met abba op het podium kan staan! Er zijn filmpjes en foto's van ;).

En toen op drie december was ik jarig :)! Bedankt iedereen voor de berichtjes, filmpjes kaartjes en alles! 's Ochtends kwamen papa en mama bij mij met cadeaus en hebben we gezellig samen gegeten! Ik had nog les op die dag en 's avonds hadden we een diner met mijn huisgenoot en papa had taart gekocht en mijn husigenoten ook, dus ik kon weer lekker veel eten! En nu ben ik officieel twintig, pas maar op, ben nu heeeeeel serieus! Volgende dag bracht ik papa en mama naar het station weer en nu zie ik ze over een maand weer! Ben blij dat jullie er waren :) :)!

's Avonds was toen mijn speech en ooohh wat was ik zenuwachtig! Er zaten meer dan 170 mensen in de zaal, gelukkig kende ik wel de meeste maar het was toch erg eng. Uiteindelijk is het echt heel goed gegaan en ik denk dat ik wel een stuk zelfverzekerder ervan ben geworden qua presenteren. Als ik dit zelfs kan in het Engels voor zoveel mensen ;)

Jaaaaaa, en toen heb ik de dagen weer gevuld met zweedse kerstdingetjes bakken, naar ene Lucia party gaan, duitse adventliedjes te zingen en mijn Nordic culture report maken en voor mijn Zweedse mondeling oefenen. Gister heb ik nog een film gekeken met mijn huisgenoten, Sinister, keienge film. Mijn huisgenoot ging me ook nog even nog banger maken door in mijn badkamer op me te wachten...

En dan wat nog komt! Donderdag komt Fransje met Daan hier en dan ga ik ze ook goed mijn plekje laten zien. Ook heb ik dan nog wat kerstdingen en woensdag gaan we trouwens met de klas een Zweeds kerstdiner maken. Maandag ga ik naar Lapland! Dan ga ik met een huskyslee en een sneeuwmobiel racen en hopelijk het Noorderlicht zien. Dat hoop ik heel erg! Dan kom ik op zaterdag terug en dan gaan de meeste mensen van hier naar huis voor kerstmis. Ik ben heel benieuwd hoe het zal zijn maar weet in ieder geval dat ik niet alleen zal zijn met kerstmis!

Dus nog een maandje met toetsen, kerstmis, bezoekjes en afscheid. Zie jullie gauw

Reacties

Reacties

mama

Was erg leuk om je plekje te zien. Stockholm is een hele mooie stad.
Goed van jou, dat je speech zo goed gegaan is.
Over een paar dagen komt Fransje.
Tot binnenkort.

de grote zus

nog twee nachtjes slapen!

monique

Hoi Tineke,
Wat een verhaal weer, fijn dat pap en mam er waren met je verjaardag en dan nu wachten op Fransje en Daan. Heel veel plezier nog daar in Zweden we zullen je missen 2e kerstdag wie moet nu al de kliekjes opeten??
Gr André Monique en de boys

betsie kuijpers

Hoi Tineke wat een drukte allemaal. Is een weekendje Stockholm aan te raden .Mischien dan een idee om dit in september te doen met mijn buurvrouw.
Fijne kerstdagen toegewenst uit Elshout

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!